Wednesday, August 29, 2012

Petua Hilangkan Miang Buluh

Selamat Pagi Malaysia... Ceria betul hari ni kan... Kebetulan tandas staff hari ni takde air disebabkan paip pecah semalam, jadi kena berlari pegi tandas kat bilik En.Bos... Pagi-pagi dah berlari dan keluarkan peluh, tu la ceria semacam... (^_^)

Hari ni saya nak kongsi macam mana nak hilangkan miang buluh... Azab tau kalau kena miang buluh... Gatal sampai tak boleh nak tidur... Korang sapu la minyak angin macam mana pun, selagi bulu miang tu tak keluar dari kulit, selagi tu la korang akan gatal-gatal dan garu-garu... Saya sendiri sampai 4 hari azab tahan gatal... Tanya jugak kat kawan-kawan, ada yang kata cuna pasir dan ada yang kata cuci guna air panas. Akhir sekali barulah tanya dengan bapak saya yang tahu serba serbi hal dunia... Tanya je apa masalah kat dia, kalau dia kata korang buat macam tu macam ni, buatlah.. Gerenti jadi... Hehheeh~~~ (^_^)

Gatal buluh hari ke 4... =)
Jadi, macam mana nak hilangkan miang buluh?? Bapak saya kata, titiskan lilin cair kat tempat yang gatal dan miang... Titik kat lubang miang tu masuk... Kita boleh tahu kat mana tempatnya, sebab tempat dia cucuk akan ada bintik merah kecil... Kalau tak nampak, tengok dan cari betul-betul...memang gerenti ada kat situ... Kalau sakit tu memang la sakit sikit.. Sebab panas la kan...

Layan jugak bila titikkan lilin panas... Hehhehe~~~ =)
Tapi cuba korang fikirkan logik, kenapa kena buat macam ni??? Sebabnya, miang tu akan melekat kat cecair lilin, bila lilin dah mengeras, dia ada tercabut sekali bila kita tanggalkan lilin dari kulit... Logik kan??? =) Buat la beberapa kali supaya miang tu betul-betul dah tertanggal dari kulit... Keesokan harinya, tangan saya yang dah 4 hari kembang dan gatal terus baik... Takde gatal-gatal lagi dah... Cuma kesan merah digaru je tinggal... Sembuh tau dengan petua ni... (^_^)

Sehari je sembuh... =)
Tapi sebaik-baiknya, kalau dah tahu bermain dengan  buluh , cuci la tangan betul-betul. Gosok dengan span dan sabun, gerenti hilang... Jangan sampai ada yang tinggal saki baik dan melekat di tangan... Ni la jadinya.... (^_^)

Take Care People... =)

2 comments:

ain vanilla said...

akk kena miang buluh .
mak ain pulak kena ulat beluncAs . esssshh

Nurhayati Morshidi said...

yeke?? mcm mana mak ain hilangkan gatal tu
??? teruk kalau kena ulat bulu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2leep.com

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~