Thursday, December 8, 2011

Petua Hilangkan Angin Badan


Busukkkk~~~ Kalau kita keluarkan angin perut dari balakang... Hehehhe~~~ (^_^) Actually angin dalam badan ni disebabkan permakanan yang tak betul dan tubuh badan yang tak sihat... Jadi, apa petua yang betul untuk hilangkan angin perut ni sebenarnya?? Banyak sangat jawapan masuk akal dan merapu yang saya dapat... Tapi, kadang kala ada betulnya jugak kan?? Ni la petua yang kawan saya share kat saya... Betul ke tidak cara ni ekk??? (^_^)
  • Suruh budak kecik pijak-pijakkan perut tu bagi keluarkan angin... (Dasyat laaa... (-__-)
  • Banyakkan melompat supaya angin tu turun ke bawah dan keluar ikut belakang... Hehehhe~~~
  • Sapukan minyak angin atau Vicks, macam yang mak bayi buatkan untuk diorang... Comel~~ (Bau minyak angin la satu badan nanti)
  • Banyakkan makan bawang putih, sebab bawang putih boleh keluarkan angin badan... (Lepas tu badan bau bawang... Eeeuuhhh~~~)
  • Minum je air bergas... Nanti angin dalam perut tu keluar sekali dengan gas apabila Burrrpppp~~~ Hehehe~~ (Nanti penyakit kencing manis pulak yang datang... Ish3~~~)
Minum Minuman Bergas... (^_^)

Itu lah jawapan yang saya dapat... Jadi rasanya mana satu yang boleh dipakai??? Try je semua kalau nak tau mana yang betul... (^_^)

Selain tu, ada jugak cara tradisional yang dimodenkan.. Yeke?? Ataupun memang cara tradisional cuma masih digunakan sampai sekarang yang boleh menghilangkan pelbagai penyakit di dalam badan selain angin. Contohnya macam :
  • Berbekam
  • Urutan Badan
  • Akupunktur

Cara Tradisional atau Moden

Kalau petua Orang tua-tua pulak mereka buat macam ni...
  • Rebuskan Cengkih dan Halia, lepas tu minum ketika masih suam. Ulang beberapa kali..
  • Minum air rebusan daun mengkudu dan halia.
  • Bawang putih ditumbuk dan dicampur dengan air panas, bagi air bawang tu keluar dan minum.
Rempah Ratus asli

Kesimpulannya, petua orang tua2 ni mengamalkan herba asli macam Halia, Cengkih dan Bawang putih. Penggunaannya boleh dipelbagaikan supaya mudah untuk kita minum atau makan... Contohnya dicampur dalam teh atau madu. Sebab sesetengah orang tak boleh nak makan terus, jadi kita ubahlah mengikut kesesuaian.. (^_^)

Satu lagi petua dari yang diperolehi dari Saidina Ali Bin Abi Tholib karramallahuwajhah, Saidina Ali berkata :

"Apabila anda hendak makan epal, hidulah baunya kemudian barulah makan epal tersebut. Kerana apabila anda melakukan demikian, setiap penyakit dan bahaya akan dihilangkan dari tubuh anda dan segala sesuatu yang disebabkan oleh ANGIN akan lenyap"

Petua Buah Epal

Jadi, mungkin kita boleh praktikkan petua Saidina Ali ni apabila hendak mula makan. Kita hidu semua bau makanan supaya Angin dalam makanan boleh hilang.... InsyaAllah...
.
.

14 comments:

Shahrul Hairy Shaharuddin said...

salam tuan belog..
mmg bagus artikel ni.. mmbantu saya dalam cara nak buang angin dalam badan...

=)
www.shahrulhairy.com

Nurhayati Morshidi said...

salam... betul3~~~ =)
petua org tua2 lagi baik...boleh save bajet dan baik utk kesihatan... heheheh~~~ =)

Anonymous said...

Yes for a few reasons:. . If someone is constantly cold then more of the food they consume will
be used in producing heat enery than on growth.. . Also, people in
cold enviroments have evolved to be smaller because that
way they have a smaller surface area to volume ration meaning
that they lose less heat to the environment. The opposite is true for hot environments.
My homepage read more

Anonymous said...

This is very interesting, You are a very skilled blogger.
I have joined your rss feed and look forward to seeking
more of your great post. Also, I have shared your website in my
social networks!
My homepage ; diet that works

Anonymous said...

Terbaik

Anonymous said...

Very quickly this site will be famous among all blogging and site-building viewers, due to it's good posts

My blog post; loans; http://elliotntsr.jigsy.com/,

Anonymous said...

The solutions are testimony of the humungous requirement that organizations are facing these days
and at the same time is also a proof of the success that Hosting Company has tasted on its way to
becoming one of the premier most services providers in the service industry.
The second thing that you need to ask yourself would be whether your webhosting company is able to give you full
support for variety of scripts. Ask them any questions that may
be on your mind, or to clarify what exactly their hosting packages include,
ask about their uptime, response time to support tickets and so on.

Also visit my weblog: Hostgator Coupon February 2014 - Feeds.Delicious.Com -

Anonymous said...

I was curious if you ever considered changing the layout of your blog?
Its very well written; I love what youve got to say.
But maybe you could a little more in the way of content so
people could connect with it better. Youve got an awful lot of text for
only having one or 2 pictures. Maybe you could space it out better?


Also visit my web blog - Clash of Clans Cheats

Anonymous said...

Post writing is also a excitement, if you be acquainted with afterward you can write otherwise
it is complicated to write.

My web-site - motor accident claim

Anonymous said...

The comments left on several of my own, personal posts could
attest to that particular. Showing them +I love you+ is one of several methods to reduce a rest up.

Meanwhile, Walt and Skyler encounter an unexpected requirement.


Feel free to surf to my web-site ... hdwallpaper2.com; http://bacaanmu.blogspot.ca/2011/05/52-hal-terunik-yang-jarang-diketahui-di.html,

Anonymous said...

Simply wish to say your article is as surprising. The clearness in your post is simply excellent and i can assume you are
an expert on this subject. Well with your permission let me to grab your feed to keep up to date
with forthcoming post. Thanks a million and please
continue the gratifying work.

my web site ... shutters central coast

Anonymous said...

The app is quite popular in the Android Market at the moment
and does indeed have a large database of popular
and obscure comic book figures. Any material
is usually consumed just by a living thing
plus ingested by the organism's structure in an effort to produce energy source, keep up lifetime, or possibly increase growth.

The memo also included an exemption for chaplains permitting them non-participation in any ceremony 'if doing so would
be in variance with the tenets of his or her religion.

Here is my site - 1280 x 720 wallpaper ()

Anonymous said...

Ҭhе fourth main ƙind oof spider solitaire solitaire ԝill be Klondike
spider solitaire solitaire tҺat's probably the renowned. Օnce
yߋu've got downloaded any 100 % free card games, ƴou сan easlily
roll-оut this online games ɑll over your pc and either enjoy on іt's own օr ƿerhaps enjoy from the personal cߋmputer.
Mendeleev'ersus іnformation ɑlso served tօ hеlp cluster fators right іnto chemical
househollds based оn qualities.

Hеre is my blog post solitaire download

Anonymous said...

Hello, its fastidious post on the topic of media print, we all understand media is a great source of information.

Feel free to visit my blog post ... vigfx reviews

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2leep.com

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~