Thursday, December 8, 2011

Petua Hilangkan Angin Badan


Busukkkk~~~ Kalau kita keluarkan angin perut dari balakang... Hehehhe~~~ (^_^) Actually angin dalam badan ni disebabkan permakanan yang tak betul dan tubuh badan yang tak sihat... Jadi, apa petua yang betul untuk hilangkan angin perut ni sebenarnya?? Banyak sangat jawapan masuk akal dan merapu yang saya dapat... Tapi, kadang kala ada betulnya jugak kan?? Ni la petua yang kawan saya share kat saya... Betul ke tidak cara ni ekk??? (^_^)
  • Suruh budak kecik pijak-pijakkan perut tu bagi keluarkan angin... (Dasyat laaa... (-__-)
  • Banyakkan melompat supaya angin tu turun ke bawah dan keluar ikut belakang... Hehehhe~~~
  • Sapukan minyak angin atau Vicks, macam yang mak bayi buatkan untuk diorang... Comel~~ (Bau minyak angin la satu badan nanti)
  • Banyakkan makan bawang putih, sebab bawang putih boleh keluarkan angin badan... (Lepas tu badan bau bawang... Eeeuuhhh~~~)
  • Minum je air bergas... Nanti angin dalam perut tu keluar sekali dengan gas apabila Burrrpppp~~~ Hehehe~~ (Nanti penyakit kencing manis pulak yang datang... Ish3~~~)
Minum Minuman Bergas... (^_^)

Itu lah jawapan yang saya dapat... Jadi rasanya mana satu yang boleh dipakai??? Try je semua kalau nak tau mana yang betul... (^_^)

Selain tu, ada jugak cara tradisional yang dimodenkan.. Yeke?? Ataupun memang cara tradisional cuma masih digunakan sampai sekarang yang boleh menghilangkan pelbagai penyakit di dalam badan selain angin. Contohnya macam :
  • Berbekam
  • Urutan Badan
  • Akupunktur

Cara Tradisional atau Moden

Kalau petua Orang tua-tua pulak mereka buat macam ni...
  • Rebuskan Cengkih dan Halia, lepas tu minum ketika masih suam. Ulang beberapa kali..
  • Minum air rebusan daun mengkudu dan halia.
  • Bawang putih ditumbuk dan dicampur dengan air panas, bagi air bawang tu keluar dan minum.
Rempah Ratus asli

Kesimpulannya, petua orang tua2 ni mengamalkan herba asli macam Halia, Cengkih dan Bawang putih. Penggunaannya boleh dipelbagaikan supaya mudah untuk kita minum atau makan... Contohnya dicampur dalam teh atau madu. Sebab sesetengah orang tak boleh nak makan terus, jadi kita ubahlah mengikut kesesuaian.. (^_^)

Satu lagi petua dari yang diperolehi dari Saidina Ali Bin Abi Tholib karramallahuwajhah, Saidina Ali berkata :

"Apabila anda hendak makan epal, hidulah baunya kemudian barulah makan epal tersebut. Kerana apabila anda melakukan demikian, setiap penyakit dan bahaya akan dihilangkan dari tubuh anda dan segala sesuatu yang disebabkan oleh ANGIN akan lenyap"

Petua Buah Epal

Jadi, mungkin kita boleh praktikkan petua Saidina Ali ni apabila hendak mula makan. Kita hidu semua bau makanan supaya Angin dalam makanan boleh hilang.... InsyaAllah...
.
.

8 comments:

Shahrul Hairy Shaharuddin said...

salam tuan belog..
mmg bagus artikel ni.. mmbantu saya dalam cara nak buang angin dalam badan...

=)
www.shahrulhairy.com

Nurhayati Morshidi said...

salam... betul3~~~ =)
petua org tua2 lagi baik...boleh save bajet dan baik utk kesihatan... heheheh~~~ =)

Anonymous said...

Yes for a few reasons:. . If someone is constantly cold then more of the food they consume will
be used in producing heat enery than on growth.. . Also, people in
cold enviroments have evolved to be smaller because that
way they have a smaller surface area to volume ration meaning
that they lose less heat to the environment. The opposite is true for hot environments.
My homepage read more

Anonymous said...

This is very interesting, You are a very skilled blogger.
I have joined your rss feed and look forward to seeking
more of your great post. Also, I have shared your website in my
social networks!
My homepage ; diet that works

Anonymous said...

Terbaik

Anonymous said...

Thanks for sharing your thoughts. I really appreciate your efforts and
I am waiting for your further write ups thanks once again.

my web-site: boom beach hack

Anonymous said...

whoah this blog is fantastic i love reading your articles.
Stay up the good work! You know, lots of persons are looking around for this information, you can aid
them greatly.

my weblog asphalt 8 cheat android ohne root

Anonymous said...

Before you do something, you want to find a great internet host.
Backgrounds, though not nearly as impressive as the characters themselves, are still filled with wild amounts of detail,
color and a lot interesting scenery. However for the most part, "cheats"
which are found on the internet are rather strategies to assist you progress further in a shorter amount of time rather than actual cheating codes or programs.


Feel free to surf to my web blog; cheat engine online

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2leep.com

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~